Käytin Myontecin shortseja myös harjoitellessa rinkkamaratonia (ks. Ilta-Sanomat) varten. Silloin muutin jalkojen kuormitustulosten perusteella mm. painojakaumaa rinkassa.
Koska autontyöntöön ei ole harjoitusohjelmia, pyysin ennen kesää Myontecilta apua. Sovittiin, että suunnitellaan testit, joilla voidaan mitata lihasten kehittymistä harjoittelun edetessä.
Tällaiset testit on tehty neljästi kesän aikana heinä- ja lokakuun välillä.
- lämmittelyä autoa työntäen (n. 10 min)
- staattiset maksimipuskut (auton työntäminen paikallaan siten että käsijarru päällä)
- käsien nostovoima (käsien nosto sivulta ylös)
- maksimi juoksusprintit (3 * 60 metriä)
- maksimi autontyöntösprintit (3 * 60 metriä)
- standardi autontyöntö (60 metriä metronomin tahdissa 135 beats/per min) vakioaikaan (ylämäkeen)
- väsytys (standardityöntö niin kauan että en jaksa ylläpitää tahtia)
Sain koosteen testien tuloksista viime viikolla. Alla oleva kuva kertoo harjoittelun vaikutuksesta. Kesän alussa käytin 135 beats/per min standardityönnössä 66 % etureiden maksimikapasiteetista, kun taas lokakuun alussa tarvitsin enää 50 % kapasiteetista siihen että auto liikkui samaa vauhtia. Kehitys oli suurinta etureisissä, mutta muissakin lihaksissa tulokset olivat samansuuntaisia.
Harjoittelu ja sen kohdentaminen on siis onnistunut erittäin hyvin.
Sain jälleen tietoa myös puolieroista. Selkäongelma aiheuttaa sen, että toista puolta on helpompi vahvistaa ja puolierot vain kasvavat. Minun on jatkossakin harjoiteltava oikeaa ja vasenta puolta erikseen ja huolehdittava liikkuvuudesta.
Treeni on siis purrut lihaksiin. Tällä hetkellä Myontec panostaa urheilun lisäksi erityisesti mm. työn ergonomian mittaamiseen ja parantamiseen
Suurkiitos avusta Myontecin väki!