tiistai 16. joulukuuta 2014

Älä dissaa koiranpissaa

"Tässä ei tietenkään ole mukana mitään hauvelin ulkoilutuksia", kirjoitti joku joskus blogissaan vuosia sitten kun kertasi vuoden aikana liikkumiaan kilometrejä ja tekemiään sankartekoja.

Jopa arvostamani inspiraation lähde Jari Sarasvuo on Apu-lehden mukaan sanonut: "Koirankusetus ei ole oikeanlaista rasitusta, täytyy käydä ahtaalla ja moikkailla rajojaan." 

Jarin lause on toki irti kontekstistaan revitty ja  alunperinkin ehkä lehden kärjistämä. Tämä asia toistuu kuitenkin aktiiviliikkujien kirjoituksissa ja asenteissa alituiseen. Se ei lakkaa hämmästyttämästä minua.

Korppu, väsymätön innostaja.
Korppu on se, joka on saanut minut pysymään liikkeellä päivittäin yli viisi vuotta. Tänä vuonna olen kävellyt hänen kanssaan arviolta noin 1500 kilometriä.

Peruskunto
250 tuntia kävelyä on erinomaista peruskuntoilua ihan kenelle tahansa. Sen avulla Korppu kiskoi minut 150 kilon suosta vuonna 2009.  

Palautuminen
Nykyisellä melko suurella fyysisesti rankan  liikunnan määrällä ja laadulla olisin ajanut itseni usein loppuun ilman näiden lenkkien palauttavaa vaikutusta. Minulle ei ikinä kertyisi tälläista määrää matalasykkeistä stressitöntä liikuntaa ilman koiraa.

Yhteisvaikutus
Nykyään lähdemme usein iltalenkille, kun olen tehnyt alle raskaampaa  liikuntaa. Iltaisin me jäähdyttelemme ja vedämme loppuun 5-10 tolpanväli-intervallia, jos siltä tuntuu.

Koiranulkoilutus on huipputreeniä.

EDIT: 17.12.  Jari osoitti taas terävyytensä.  Vain viisaimmat ymmärtävät ja  ennen kaikkea uskaltavat myös tarvittaessa tunnustaa olevansa joskus väärässäkin. Samoin triathlon-legenda Tom Söderdahl kertoi oppineensa arvostamaan koiranulkoilutuslenkkejä. (siirry Twitteriiin)

Hau hau!


2 kommenttia:

  1. Loistava kommentti! Tuntuu tosiaan olevan yleinen käsitys, että kehittyäkseen pitäisi mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Tätä ajatusta tärkeämpi on liikunnan säännöllisyys, joka todella tuo sen peruskunnon kehittymisen, jota liikkumiseen tarvitaan. Liikunnan ei tarvitse olla kuin kohtuullisen rasittavaa, jotta se kehittää, mutta pitää olla säännöllistä.

    VastaaPoista
  2. Peruskunnon - ja siis peruskestävyyden - merkitystä ei voi liikaa korostaa. Ihan tavallinen kävely on tosi aliarvostettu liikunnan muoto! Hyvä että sait Jarpan korjaamaan käsityksiään :)

    VastaaPoista