keskiviikko 24. elokuuta 2016

Dynaaminen Isometrinen Omena Sretch


Näinä teknologisten innovaatioiden ja satojen ulkomaisin sanoin nimettyjen liikuntamuotojen aikoina on joskus vaikea pysyä ajan hermolla. Tässä artikkelissa esittelen dynaamisen isometrisen omena stretchingin ja multidimensionaalisen cardio crossingin.

Perinteinen staattinen venyttely on vanhanaikaista, ja jo useiden tutkimusten kautta keskivertoihmiselle haitalliseksikin todettu.

Nykyaikaa on dynaaminen isometrinen omena stretching.

Metodissa kerätään maahan pudonneita mätiä omenoita hämmästyttävän  leveässä haara-asennossa seisten.  Tavoite on jalkoja kulloisestakin maakosketuspisteestä liikuttamatta noukkia omenat mahdollisimman laajalta alueelta hyödyntäen heiluriliikettä.  Metodi tuo esiin sekä isometrisen että dynaamisen venyttelyn edut.
multidimensional cardio cross.

Omena stretching on suositeltavaa tehdä yhdistelmätreeninä eli ns. brick-workouttina multidimensionaalisen cardio crossin kanssa. Aiemmin cardio cross tunnettiin nurmikonleikkuuna.

Cardio cross on erinomaista peruskuntoharjoittelua ja aktivoi monipuolisesti 98% kehon lihaksista.  Laji sai alkunsa Deuzer-ruohikonleikkureiden keksimisen myötä varhaisella 2010-luvulla.

Cardio crossin sijaan tai lisäksi brickiin voi kombinoida mainiosti myös coached-lead-walkkia, HIITtinä tai ilman.

sunnuntai 14. elokuuta 2016

Guinness World Record Attempt Applications Accepted!

 In may, I wrote an at application at www.guinnessworldrecords.com

 Fastest marathon carrying a 60-lb pack

Practise half marathon at Helsinki City Run
"I want to break this record as a milestone in my journey from a 330 lbs (about 150 kg) heavily obese coach potato. I have already ran a marathon carrying about 127 kilograms. This time I will replace the 28 kilograms of fat as weight in my backpack. 

By doing this, I am hoping that overweight people might stop for a second to think about the huge potential they carry. They might be overweight, but not in bad shape. In fact, they are strong and powerful. "

The current record is held by Toru Sakurai, a Japanese army instructor. He finished the 2013 Tokyo Marathon in 4 hr 39 min 9 sec with a 60 lb backpack. 

Ever since I started moving at 2009, the extra weight has been a motivator for me. In a way, every extra lb of fat that I carry, gives me an exponential reward when working out.

With each step my fitness goes up, and at the same time every lost lb makes moving easier. I am secretly building a sports car engine, which is gradually revealed with every lb lost. I think overweight is a motivator, not a de-motivator.

For me, breaking this record is the final proof on the case. I will make my attempt at Vantaa marathon, Saturday, October 8th.
Grillfest, year 2009. Around 335 lbs (150+ kg)

I also filed an application to set the record for half marathon carrying a 60 lb pack which Guinness World Records accepted. I will be making this attempt at Tampere half marathon September, 10th. I am hoping to run under 2:15:00, but hopefully a few minutes faster.

Gear

I started running with a weight vest in 2015, adding more weights progressively and aggressively. After a couple of successfull months I ended up injured. Basically my belly button followed by a trail of guts popped out. Hernia umbilicalis. Not a recommended experience.

Also, when googling and gathering intel on other attempts to break weighted marathon records, I realized that the most difficult part is to train consistently and progressively and not get injured.  I chose  the following gear.
 
1) Savotta Jaeger Rucksack.

The Savotta Jaeger rucksack is an improved model of the paratrooper rucksack originally designed for the Finnish Defence Forces. As the slim shape allows free movement of arms, this rucksack is just like meant for running with heavy loads.

2) Runteq Zoi

Zoi kinematics sensor measures movement and analyses running technique. When running with an extra load it is critical to know when and how the technique fails. I use Zoi also to measure & minimize the bouncing of the rucksack. Get your Zoi Sensor here.

3) Myontec Mbody Shorts

The Mbody shorts use EMG (electromyography) to measure muscle activity. As the result I get insight on the muscle load balance (left / right, quads / hams). It is also the perfect tool to balance the rucksack optimally.

4) On Running Cloud shoes
The Swiss Cloud is the world's lightest (198g) fully cushioned running shoe.  I have used these for last few thousand kms.

Guinness World Records require me to provide with a lot of proof on the record (race organizer's statement, official course measurement, photos, videos, media coverage, witness statements). If you happen to participate in the Tampere Half Marathon or Vantaa Marathon I'd appreciate if you signed  the witness statement at the finish line.

perjantai 12. elokuuta 2016

Guinness World Records-ennätysyrityshakemukset hyväksytty

Toukokuussa tein tunnuksen www.guinnessworldrecords.com-sivustolle ja jätin kaksi hakemusta.   

Sitten 28.7 sain sähköpostin: "We are pleased to inform you that your application has been accepted..."

Eilen tuli toinen vastaava sähköposti. Tämä tarkoittaa sitä, että saan virallisesti tavoitella kahta Guinness-ennätystä:

a) Fastest marathon carrying a 60 lbs pack (maraton 27.2 kg rinkan kanssa) - ennätysyritys Vantaan maratonilla 8.10.

Voimassaoleva ennätys 4 tuntia, 39 minuuttia, 9 sekuntia on japanilaisen armeijakouluttajan Toru Sakurain nimissä, ja juostu vuoden 2013 Tokion maratonilla.

Ennätyksen rikkomista on koettanut mm. englantilainen Dan Jones mutta kuitenkaan onnistumatta.

Olen painanut enimmällään yli 150 kiloa ja juossut Amsterdamissa 2011 kokonaisen maratonin, kun painoin 127 kiloa.  Minua kiehtoo ajatus, että  ylipainoiset ihmiset ovatkin hyväkuntoisia ja että ylipaino ei ole haitta,vaan mahdollisuus.

Minulle ainakin ylipaino ja siihen latautunut potentiaali antoi virtaa liikuntaharrastusta aloitellessa. Samoin tieto siitä, että olen ennenkin jaksanut juosta ison kuorman kanssa  himmentää epäilykseni, pystynkö tähän.

Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa.

b) Fastest half marathon carrying a 60 lb pack (puolimaraton 27.2 kg rinkkaa kantaen) - ennätysyritys Tampere Puolimaratonilla 10.9.

Matkalle ei ole voimassa olevaa Guinnesin ennätystä. Sain Guinness World Recordsilta luvan yrittää tehdä se osana maratonprojektiani. Tavoitteeksi Guinnesille ilmoitin 2:20:00. Yritän kyllä juosta kovempaa.

Tähän asti pisin juoksuni rinkan kanssa on ollut vain puolimaratonin mittainen. Mitä tapahtuu sen jälkeen?

Ottaakseni siitä selvää  c) osallistun myös Tampere Maratonille 27.8 

Kannan Tampereella hieman ennätysyrityksiä kevyempää 20 kg rinkkaa, ja minulla on päässäni jäniksen korvat. Jos tavoittelet maratonilla aikaa noin 4 h 20 min (vauhti noin 6 m 10 s / km), tule mukaan!

Varusteet:

Aloitin juoksun painoliivien kanssa syksyllä 2015. Lisäsin liiveihin kiloja päättäväisesti, johdonmukaisesti ja nopeaan tahtiin. Pari kuukautta sujuikin hyvin, mutta sitten homma katkesi akuuttiin napatyrään, joka oli ilmeisesti liian nopean muutoksen ja liivin aiheuttamaan paineen vaikutuksesta kovasti vihainen. Surffaillessani muita reppu-maraton-ennätyksiä yrittäneitä tajusin että tärkeintä on pystyä harjoittelemaan johdonmukaisesit mutta loukkaantumatta.

Olen pyytänyt ja saanut näiltä suomalaisilta yrityksiltä värkit projektia varten käyttööni, mutta  ne eivät eivät sponsoroi minua rahallisesti.  Halusin käyttööni nimenomaan nämä, koska ne tarjoavat mielestäni parhaat mahdollisuudet onnistua projektissa. 

* Savotta Jääkäririnkka (kuvissa selässä)

Surffauksen perusteella Savotta jääkäririnkka oli tukevuutensa ja käsille vapaan liikkuvuuden antavan kapean olemuksensa takia paras mahdollinen väline liki 30 kilon kuorman kuljettamiseen. En ole katunut.

* mBody-älyshortsit (kuvissa jalassa)

Älyshortsit mittaavat lihaskuormaa ja aktiivisuutta EMG-mittauksella. Niiden avulla olen saanut yllättävääkin apua mm. kuorman pakkaukseen ja kuormituksen optimaalisen jakoon. Housut kertovat lihaskuorman määrän jakautumisen oikealle ja vasemmalle, taka- ja etureiteen. Lisäksi ne ovat mukavimmat kompressoivat juoksushortsit, joita olen käyttänyt.

* Runteq Zoirun-juoksutekniikkamittari/valmentaja (kuvissa rinnassa)

Runteqissa olen pienosakkaana ja hallituksessa, koska Zoirun on mielestäni hyvä juttu. Jokaisen juoksijan pitäisi hommata käyttöönsä sellainen (tästä). Se antaa uuden näkövinkkelin juoksutekniikkaan ja ta juoksuharjoitteluun.

Ei kuitenkaan riitä, että  juoksen maratonin tai puolimaratonin riittävän kovaa.

Tarvitsen myös melkoisen määrän todistekappaleita virallisen ennätyksen dokumentoimiseksi: virallisen punnitusraportin ennen ja jälkeen juoksun,  reitin mittaustodistuksen,  juoksun järjestäjän lausunnon, todistajalausuntoja, kuvia, videota, media-artikkeleita. Mitä enemmän ja uskottavampaa evidenssiä toimitan Guinness World Recordsille, sitä varmemmin ennätys tullaan hyväksymään.

Jos siis tulet paikalle Tampereen puolimaratoniin tai Vantaan maratoniin, olisi hienoa jos voisit allekirjoittaa todistajalausunnon, jos ainekset ennätykseen ovat koossa.

Homma alkaa kahden viikon päästä Tampereella. Jännitys tiivistyy.

keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Unelmia ei voi keinohedelmöittää

Päätin myydä ja siirtää Lahden täysmatka -osallistumiseni jollekulle, jota asia oikeasti kiinnostaa.  Osallistumisoikeus menikin kaupaksi parissa minuutissa Facebookin Triathlonfoorumilla, se on luopumisen lisäksi hyvä paikka vaihtaa ajatuksia triathlon harrastuksesta hyvässä hengessä.



Minun triathlon unelmani syntyi vuonna 1993 Nokian täysmatkan SM-kisoissa, jossa jaoin juomaa noille kovakuntoisille teräsmiehille ja -naisille. Arvelin, että se joka tuohon pystyy, on tosi kova jätkä. En todellakaan ajatellut että koskaan itse olisin yksi niistä. Vuosina 1993-2009 lihoin 65 kiloa.

Sitten päässäni naksahti jokin ja matka kohti Läskimaijan maailmanloppua alkoi. Triathlon-unelmani toteutui vuoden 2012 Nastolan täysmatkalla (2013 ja 2014).

Nyt en vain enää tai ainakaan toistaiseksi tunne tarvetta ja halua tehdä sitä uudelleen ja harjoitella sitä varten. Eikä sitä halua pysty näköjään luomaan ilmoittautumalla vuosi ennakkoon ja toivomalla, että jossain kohtaa mielenkiinto syttyy.  Onneksi vihdoin tajusin, ettei tarvikaan kiinnostaa.

Nyt unelmani on juosta lokakuussa Guinnesin maailmanennätys maratonilla 27.2 kg rinkan kanssa.

sunnuntai 29. toukokuuta 2016

Erätauko ja tilannekatsaus

Tehtävä avaruudessa:  "The fastest marathon carrying a 60 lb pack is 4 hr 39 min 9 sec and was run by Toru Sakurai (Japan) at the Tokyo Marathon 2013 in Tokyo, Japan, on 24 February 2013. 60 lb is 27.22 Kg. Toru Sakurai is a Japanese army instructor." // Guinness World Records, Fastest marathon carrying a 60-lb pack

Olen juossut edellisten neljän viikon aikana kolme puolimaratonia rinkan kanssa.

- Lohjalla, 2:24:xx, rinkka n. 20 kg
- Helsingissä, 2:12:xx, rinkka n. 21 kg
- Lempäälässä, 2:06:xx rinkka n. 27 kg

Siinä sivussa on muodostunut  hyvä käsitys siitä missä mennään:

- maraton  27.22 kg rinkan kanssa alle 4:39:09 lokakuussa  on mahdollinen ja taidan olla aikataulussa.

- järkevä tavoitenopeus maratonilla 27.2 kg rinkan kanssa  on 5:55 /km, se johtaa loppuaikaan neljä tuntia 10 minuuttia. Ajattelen juoksevani tasaista vauhtia samalla askeleella koko matkan. Nyt juostujen puolimaratonien perusteella onnistumisen kannalta tärkeintä on pitää tekniikka paketissa alusta loppuun.

- kovimmalla koetuksella ovat vatsan, lantioseudun ja selän lihakset.

Niitä on treenattava kesänkin
aikaan muutenkin kuin juoksemalla. Soutamalla, puntilla, ja kaikilla muilla mahdollisilla tavoilla monipuolisesti.  Jalkojen lihakset ovat jonkinlaisessa hämmennyksessä ensimmäisen puoli tuntia, mutta kunnolla lämmittyä homma on itseasiassa tuntunut kevenevän. Minusta tuntuu, että mm. talven aikana punttisalilla tekemäni pitkät sarjat nopeita yhden jalan prässejä ja penkille kiipeämisiä tanko niskassa ja painoliivit päällä ovat olleet tätäkin projektia varten tosi hyvä juttu, vaikka silloin mielessäni olikin lähinnä soutu.

- varusteet toimivat todella hyvin. Ei  hiertymiä, ei ongelmia verenkierron kanssa, ei mustelmia, käsien liike ei esty ja  juoksemaan pystyy normaalisti. Savotta Jääkäririnkka on jäätävän hyvä.  Runteqin Zoi-juoksutekniikka-anturi ja Myontecin lihasaktiivisuutta mittaavat shortsit ovat myös osoittautuneet elintärkeiksi. Yhdistämällä Zoi:n ja mBody shortsien tuottaman tiedon olen voinut lihaskuorman ja juoksutekniikan perusteella tarkistaa onko rinkka epätasapainoisesti pakattu, yläkropan asento kääntynyt juoksun aikana, tai askellus muuttunut. Näin olen juoksu juoksulta tehnyt pikku parannuksia, ja vaikka taakka on lisääntynyt, en ole mennyt rikki. Näin pitäisi varmasti tehdä ilman lisäkuormaakin, mutta nyt se  on konkretisoitunut erityisen hyvin.

- Vaikka Ideapark-juoksu sujuikin ajallisesti hyvin, tehontuotto ja lihaskestävyys oli siellä aivan äärirajoilla.   Jokaisella askeleella ajattelin, että noinkohan jaksan vielä seuraavan ponnistuksen. Olen  varma, että maratonin jälkimmäisellä puolikkaalla olisi tullut vastaan sekin askel jolla jokin palanen sortuu,  sitten seuraava, dominoefekti valmis ja juoksu ohi. On mentävä samalla tekniikalla kuin juna alusta loppuun.

Tosi hyvä juttu, että tuli raja vastaan, se motivoi tiputtamaan painoa. Nyt painan yhä noin 105 kg. Riittävä varmuusvara maratonille voisi syntyä 10kg pudotuksella 95 kiloon.

- mielettömän hauskaa, innostavaa ja motivoivaa juosta viikon päätteeksi  viikon raskain ja pisin juoksu jossain juoksutapahtumassa isolla porukalla! Aion tehdä niin koko kesän ja lokakuulle asti.

Nyt menen kuitenkin seuraavat kolme viikkoa kevyesti ja annan nivelten ja lihasten palautua sopivasti liikkuen ja löllötellen. Vasta kesäkuun lopulla seuraava puolimaraton tai pidempi rinkan kanssa.


perjantai 20. toukokuuta 2016

Kaappihörhön kotkotuksia

Hörhö saapuu maaliin HCR:llä
Internet.

Pullollaan foorumeita, keskusteluryhmiä, sosiaalisen median kohtauspaikkoja.

Älä harjoittele kovaa, harjoittele enemmän.  Älä tee harjoittelusta laskelmoitua. Tee harjoitusohjelma. Vähemmän rasvaa. Pidä ainakin kolme välipäivää. Enemmän hiilareita, enemmän rasvaa vähemmän hiilareita. Älä astu kannalla. 1kg =  5 sekunttia per kilometri.  Juokse enintään 4 lenkkiä viikossa. Paljon enemmän peruskuntoharjoittelua.  Juokse vähintään tavoitetapahtuman verran viikossa.  Älä nyt hullu noin tee.  Älä juo pelkkää vettä.  Juoksutapahtumissa kuuluu juosta täysiä.Älä juo kuntojuomaa. Palautuminen vaatii ainakin 6 päivää. Aloita vähintään 9kk aikaisemmin.  Tuo ei ole tervettä.  Ainakin 100km viikossa. Laktaattitestit, maksimisyke ja watit, tärkeitä.  Tuollainen harjoittelu ei kehitä.

Älä missään nimessä X.

Siinä tulikin jo monta syytä, miksi vältän keskusteluryhmiä.

Varo internetin Älä! -sivustoja!

Jokainen ehkä sinällään hyväntahtoinen "Älä!" luo  ristiriitaisten keihäänkärkien verkoston, joka ahdistaa tiedon etsijän nurkkaan ja rajaa liikkumavaran.  Varsinkin epävarma aloitteleva harrastaja ei lopulta voi muuta todeta kuin että kyllä nyt tuli kaikki väärin tehtyä ja noinkohan mitään on enää tehtävissä edes asian korjaamiseksi.

Kun ei tiedä miten asiat "kuuluisi tehdä", on  helpompi kokeilla. Varsinkin, kun yhtä oikeaa totuutta ei ole. Ehkä tulee tehtyä joskus väärin, mutta ainakin useimmiten lopputulos on itselleni nautinnollisempi. Sitäpaitsi, en edes halua tehdä asioita niinkuin joku muu on jo tehnyt, jos voi tehdä jotenkin toisinkin. Mitä kivaa siinä olisi.  Siksi pysyn mieluummin kaapissa.

On niitä kivojakin ryhmiä, sallivia ja kannustavia. Yksi tällainen on KPK 24/7, lue lisää Kestävyyttä Pintakaasulla 24/7 Facebook-ryhmästä Mikan Blogista.

sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Jupen Tuparimaraton ja Helsinki City Run - paluu alkulähteille

Juoksin viikko sitten  lauantaina Jupen Tupareissa Lohjalla puolimaratonin ja eilen Helsinki City Runilla. Lohjalla kannoin mukanani 20 kg:n rinkkaa, Helsingissä kilon enemmän. Lohjalla aikaa kului 2:24, Helsingissä 2:12.

Sekä Jupen tupareilla että HCR:llä oli ainutlaatuinen hieno tunnelma. Lohjalla Haikarin
leirintäalueella, lähelle Juhan uutta kotia,  kokoontui kuin pieni omalaatuinen heimo. Tuli mieleen lasten TV-sarjan Maa aikojen alussa hokema: "Olet erilainen, mutta kaikki me olemme dinosauruksia piirteinemme."

Olen viikon makustellut, miten pukisin tunnelmat sanoiksi. Minusta tuntuu, että olen löytänyt uudelleen sen innostuksen ja ilon, jotka veivät eteenpäin ensimmäisinä juoksuvuosina. Tuntuu mahtavalta jaksaa juosta, vain nauttia siitä ja päästä maaliin. Juoksu tuntuu seikkailulta ja pelkkä selviytyminen saavutukselta, enempää ei tarvi. Ihan niinkuin silloin alussa. Selviytyminen on mun juttu.




Vaikka nyt juoksinkin puolimaratonit vain viikon välein, olen lisännyt kuormaa, ja juoksumäärää hyvin varovaisesti. En ole kertaakaan tuntenut polvissa, nivelissä enkä missään muuallakaan kipua tai muita vaaranmerkkejä vaan ainoastaan hyvänlaatuista ja tervetullutta lihasväsymystä.

Olen rinkkamaratonprojektista nyt kuitenkin niin innoissani, että vaikeinta tulee olemaan pitää tolkku mukana. Onneksi kesäkuun alussa on luvassa lepoa ja löllöttelyä.

Kesän mittaan pyrin kuitenkin aina mahdollisuuksien mukaan juoksemaan pidemmät juoksut juoksutapahtumien yhteydessä. Tuolla kadulla rinkan kanssa yksin vaappuessani tunnen itseni kylähulluksi, mutta juoksutapahtumassa voin ainakin ajatella: "Olen ehkä erilainen, mutta kaikkihan me olemme  juoksijoita piirteinemme."