tiistai 12. marraskuuta 2019

Maraton on muffinssi

En oikeastaan pidä lenkkeilystä, ja sen takia olen juossut tänäkin vuonna vain vähän.  Minusta on tylsää juoksennella samoja  kotoa lähteviä reittejä. Kotipihasta voi lähteä kahteen suuntaan, joko Sorvaan tai kylille päin.  Se tuntuu usein pakkopullalta.

Kun ensimmäisiä kertoja muutama vuosi takaperin huomasin syöväni pakkopullaa, tuntui jotenkin vaikealta hyväksyä se ja tehdä jotain muuta. Ihminen, tai ainakin minä-ihminen, on monesti sillä tavalla omituinen.

On kiva tutustua kaupunkeihin juosten. On mukavaa osallistua erilaisiin tapahtumiin.  Pidän juoksemisesta kulkuneuvona, ja se on pääasiallinen syy miksi haluan ylläpitää juoksukuntoa.

Olen valmis Veronan maratonille. Se on pulla jonka haluan ahmia.

Kuvassa Putin ja muffinssi, ne eivät varsinaisesti liity asiaan mitenkään.

perjantai 8. marraskuuta 2019

Born from jets

Viimeksi tänne kirjoittaessani olimme juuri aloittaneet testejä lopullisella suorituspaikalla.

Kolme viikkoa sitten menin ensimmäiseen täysimittaiseen testityöntöön Tampere-Pirkkala lentoaseman kiitoradalle itsevarmana maailmanvalloittajana. Sen jälkeen on tehty lukuisia uusia testejä ja opittu paljon. Useita minuutteja.

Nokian Renkaat on tehnyt sinnikkäästi ja päättäväisesti töitä kanssani. Olen melko varma, että ennätys syntyy. Olen aivan varma, että ei syntyisi jos Renkaat ei olisi tässä mukana.

Viikon päästä sunnuntaina juoksen maratonin Veronassa. Ei se välttämättä huono homma ole. Maratonilla ihminen oppii näkemään kärsimyksessä kauneutta.  Olen tehnyt parhaan cooper-juoksuni maratonin jälkeisellä viikolla.

Viikko Veronan jälkeen työnnän autoa, todella kovaa.

Kuva: Teemu Sainio / Nokian Renkaat

Kuva: Teemu Sainio / Nokian Renkaat
Kuva: Teemu Sainio / Nokian Renkaat



Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Alasinmedia

Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Alasin Media Oy

Kuva: Ville-Veikko Heinonen /Alasin Media Oy

Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Alasin Media Oy

Kuva: Teemu Sainio / Nokian Renkaat

Kuva: Teemu Sainio / Nokian Renkaat

Kuva: Teemu Sainio / Nokian Renkaat

Kuva: Teemu Sainio / Nokian Renkaat



lauantai 19. lokakuuta 2019

Autontyöntöharjoittelun loppukiri ja Veronan maraton

Autontyönnön Guinnessin ennätysprojektissa on viimeiset harjoitusviikot menossa. Viimeisten kolmen viikon aikana olen siirtänyt harjoitelun painopistettä sellaisiin hommiin joiden toivon parantavan hapenottokykyä  ja vauhtikestävyyttä jotta jaksaisin pitää hyvää vauhtia yllä koko mailin ajan. Olen alkanut juosta. Viime viikonloppuna kävi niin, että

- huomasin juoksun olevan jo aika hauskaa
- hoksasin että Läskimaija täyttää 17.11. kymmenen vuotta
- 17.11. järjestetään Veronan maraton

Autontyöntön ja maratonin väliin jää siis luultavasti kaksi viikkoa. Ilmoittauduin. Miksipä ei! Maratoniin valmistautuminen sopii mainiosti tähän kohtaan ja siirtää ajatukset tulevaan. En kerkeä jännittää autontyönnön yksityiskohtia liikaa.

Kysyin Facebookissa arvauksia ja ennustuksia loppuajaksi, näillä spekseillä:

- mies, 46 vuotta, päivän paino 110,3 kg.
- juossut heinä-elo-syyskuussa keskimäärin 6,7 km  viikossa.
- maraton tasan kuukauden kuluttua, 17.11.

Vastauksia tuli reilut 40, ne jakautuvat näin:




Aion juosta kovaa lähdöstä maaliin, ja jos se ei onnistu, keskeytän. Olen nimittäin huomannut, että selkä ei kipeydy juoksusta jos pidän tiukan,  jäntevän ja nopean juoksuasennon.  Jos hidastan vauhtia ja annan ryhdin pettää, alaselkään alkaa sattua. Käskyt eivät kulje täysillä jalkoihin, persaus puutuu ja juoksu menee sekaisin.

Minun ei ole mahdollista juosta maratonia reilusti yli neljään tuntiin. Selkä ei yksinkertaisesti kestä sellaista menoa. Minun on juostava nopeusalueella 04:45 - 05:30 /km. Tuolla nopeudella keskivartalon tuki pysyy kunnossa ja asento hyvänä.

On siis saatava kestävyys sellaiseksi, että pystyn ylläpitämään tuota vauhtia maratonin ajan. Ei ongelma, seitsenkohtainen esoteerinen harjoitusmetodi auttaa!

1. Paino 

Tavoittelen n. 5kg painonpudotusta maratoniin mennessä. Juoksu on kevyempää kun painaa vähemmän. (laskuri)

2. Keuhkojen kapasiteetti

Kun rasvakudos keuhkojen alueella vähenee, keuhkojen kapasiteetti kasvaa ja hengittäminen on kevyempää. (ks.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26869243 ja https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10952368)

3. Juoksutekniikka ja lihasten oppiminen 

Vaikka en ole juossut, olen viettänyt aikaa jalkojen päällä. Autoa työntäessä voimaa tuotetaan verrattain paljon, mutta ei samalla tapaa terävästi kuin juostessa.  Huomaan jokaisella juoksulenkillä, kuinka tekniikka hioutuu kohdilleen ja lihakset oppivat tuottamaan voimaa tarpeeseen. (Luettavaa)

4. Sauna ja veriplasman määrä 

Saunominen kolmen viikon ajan kolme kertaa viikossa  heti harjoittelun jälkeen nostaa veriplasman määrää. Olen saunonut edellisten kahden viikon aikana kymmenen kertaa. Se on sitäpaitsi ihanaa.

Kuvituskuva "It came from the lake."
5. Hyvin syöminen ja suolistobakteerit

Olen hellinyt suolistobakteereitani  viimeiset kuukaudet mm. pavuilla, hapankaalilla, turkkilaisella jugurtilla, punajuurimehuilla ja kuidulla.  (Endurance exercise and gut microbiota: A review)

6. Punajuurimehu

Punajuurimehu on taikajuomani. Olen juonut sitä puolen litran pullollisen päivittäin neljän viikon ajan. (Linkkejä tutkimuksiiin)

7. Placebo

Olen placebo-mies. Kun uskon, että joku juttu toimii, niin se toimii. (Placebo Power / breakingmuscle.com)

Laskelmieni mukaan  näillä keinoin ja järjestelmällisen harjoittelun avulla kestävyyssuorituskykyni paranee maratoniin mennessä n. 985%. Lopputuloksena juoksen maratonin Veronassa hämmästyttävän kovaa. Tai keskeytän.

lauantai 5. lokakuuta 2019

Tavallinen keski-ikäinen nörttiukko

Autontyönnön Guinnessin ennätysyritys on kaavailtu lokakuun jälkimmäisellä puoliskolla tapahtuvaksi. Paikka ja ajankohta eivät ole vielä varmoja, mutta sieltä se päivä on tulossa.

Jätin ennätysyritys-hakemuksen tammikuussa. Kyllä kannatti!  Aiemmin voimakkaasti oireillut selkä ei ole taianomaisesti vaihtunut joksikin toiseksi, mutta viime vuotisen kaltaiset kivut ja hermoratojen ongelmat ovat poissa. Se on ihanaa. Selkeä maali on aikaansaanut sen, että olen vienyt kuntoa määrätietoisesti koko vuoden  eteenpäin, vaikka selkä ei ole ollut akuutisti kipeä. Nimenomaan siksi lähdin tähän hommaan, en ennätyksen takia.

Masterplan

Jos olisin MM-mitalijahdissa oleva kilpaurheilija, en kai saisi sanoa että olen jo nyt tyytyväinen tulokseen, siis vaikka ennätys jäisi saavuttamatta. Olen tavallinen keski-ikäinen nörttiukko ja voin: olen todella tyytyväinen ja kiitollinen. Sen lisäksi että kunto on tikissä, vuosi on antanut hurjasti hengen riemua ja iloa.  Kiitos kaikille!

Kun keväällä ensimmäisiä kertoja työnsin autoa, syke nousi maksimiin 10 sekunnin aikana, jäi sinne ja romahti asfalttiin mukanani. Voimassaoleva ennätys on  kova.  Vähän harjoittelemalla iso mies saa auton työntämällä rullaamaan satakunta metriä tarvittavaa vauhtia, mutta riittävän voiman tuotto yli 12 minuutin, eli esim. cooperin testin keston, se ei ole keski-ikäisen nörttiukon luontaista hommaa.  Se on enempi Kroatian vahvimman farmarin juttuja.

Fastest time to push a car one mile

Nykyinen ennätys (www.guinnessworldrecords.com)
Toukokuussa tuntui siltä kuin pikkupoikana kiikarikiväärillä ampuessa. En saanut  maalitaulua edes tähtäimeen. Harjoittelun edetessä ennätys alkoi välillä vilahdella tähtäimen reunoilla. Nyt minusta tuntuu, että maali alkaa pysyä hiusristikossa - ainakin minulla on kelpo mahdollisuus yrittää ja ehkä onnistua.

Tavallinen keski-ikäinen nörttiukko on oikeastaan melko kova luu, kun se jotain saa päähänsä, innostuu, ryhtyy päättäväiseen toimeen ja saa apua.

Minun piti alunperin kirjoittaa siitä millä keinoin olen viime viikkoina virittänyt hapenottokykyä ja henkistä kanttia nextille levelille, mutta tästä tulikin nyt keski-ikäisten ukkojen ylistys. Hyvä me!


lauantai 28. syyskuuta 2019

Kaupallisesta yhteistyöstä

Kun juoksin Lahden Ironman-puolimatkan viimeistä osuutta rengas selässäni, lapsi juoksi rinnalleni ja kysyi: "Paljonko sulle oikein tuosta maksetaan?"

Muistin tämän, kun vaimoni sanoi, että kannattaisi avata täällä blogissa, miten yritykset ja tuotteet, jotka tämän blogin tai some-räppänöideni välityksellä tulevat esille, hommaan liittyvät ja mikä on minun siteeni niihin. Hyvän tavan mukaistahan on, että lukija tietää motiivin.

Se mitä lapset ääneen kysyvät, on usein sellaista, mitä aikuiset jäävät yksin päässään miettimään. Lapset saivat vastauksen paikan päällä ja aikuiset saavat nyt.

Nokian Hakkapeliitta R3. Käytän sitä Guinnessin ennätysyrityksessä koska siinä on markkinoiden matalin vierinvastus.

Saan yhteistyökumppaneiltani valtavasti

Mikään yritys, joka on ollut täällä blogissa esillä, ei ole maksanut minulle mitään. En lähde yhteistyöhön, jos saan siitä rahaa. Raha tekisi asioista monimutkaista, ja saisin vähemmän. Olisi vaikeaa kirjoittaa jotain hyvää sellaisesta tuotteesta, jonka käyttämisestä minulle maksetaan. Vielä vaikeampaa olisi kirjoittaa siitä mitään negatiivista.

Teen päivätyökseni tietokonenörtin hommia ja saan siitä palkkani. Liikunta ja siihen liittyvät projektit ovat harrastus, huvittelua ja henkireikä. Jaksan tehdä töitäni, kun minulla on mielenkiintoisia harrastusprojekteja.

Kaikki yhteistyö on lähtenyt liikkeelle siitä, että olen pohtinut ratkaisua johonkin ongelmaan tai miettinyt, miten voisin tehdä jonkin asian paremmin.

Teen yhteistyötä Myontecin kanssa, koska  pystyn lihasmittausten avulla treenaamaan paremmin

Olen vuosien mittaan saanut apua projekteihin Nokian Renkaiden ja Myontecin lisäksi ainakin näiltä yrityksiltä Nikander ja Wiinikka Oy (Maailmanlopunmaraton), A.Vogel Suomi (punajuurimehuun liittyvät mittausprojektit), Check My Level (lihasten valmius/palautuminen), Omegawave (valmiustila/palautuminen), Medtronic Finland (verensokerin reaaliaikainen mittaus pitkissä juoksuissa), Finn-Savotta Oy (Jääkäri-rinkalla tehtiin rinkkamaratonin Guinnessin ennätys),  Runteq (juoksutekniikan mittaus, olen nykyään myös osakas ja hallituksessa). Varmaan on muitakin, joita en juuri nyt saa mieleeni.

Olen ollut yrittäjä viimeiset 20 vuotta. Sitoudun näihin projekteihin täysillä ja saatan kehua niissä auttavia tuotteita kuin omiani, jos huomaan ne hyviksi.

En siis saa massia vaan paljon enemmän.


sunnuntai 22. syyskuuta 2019

Autontyönnössä tarvittavan lihasvoiman kehitys kesän aikana

Tutustuin kuopiolaisen Myontecin lihasaktiivisuutta mittaaviin shortseihin ensimmäisen kerran vuonna 2014 (ks. Lihaspiirakka - Myontec mBody älyshortsit).  Testasin shortseja soutaessa, juostessa ja pyöräillessä. Opin kehoni puolieroista, ja ryhdyin tekemään kuntosaliharjoituksia myös yksi jalka kerrallaan. Sain myös jotain käsitystä lihasten väsymisestä ultrajuoksun aikana ja siitä miten krampit syntyvät.  Mittaukset vahvistivat ja osin korjasivat omaa perstuntumaani.

Käytin Myontecin shortseja myös harjoitellessa rinkkamaratonia (ks. Ilta-Sanomat) varten. Silloin muutin jalkojen kuormitustulosten perusteella mm. painojakaumaa rinkassa.

Koska autontyöntöön ei ole harjoitusohjelmia, pyysin ennen kesää Myontecilta apua. Sovittiin, että suunnitellaan testit, joilla voidaan mitata lihasten kehittymistä harjoittelun edetessä.

Tällaiset testit on tehty neljästi kesän aikana heinä- ja lokakuun välillä.
  • lämmittelyä autoa työntäen (n. 10 min)
  • staattiset maksimipuskut (auton työntäminen paikallaan siten että käsijarru päällä)
  • käsien nostovoima (käsien nosto sivulta ylös)
  • maksimi juoksusprintit (3 * 60 metriä)
  • maksimi autontyöntösprintit (3 * 60 metriä)
  • standardi autontyöntö (60 metriä metronomin tahdissa 135 beats/per min) vakioaikaan (ylämäkeen)
  • väsytys (standardityöntö niin kauan että en jaksa ylläpitää tahtia)



Sain koosteen testien tuloksista viime viikolla. Alla oleva kuva kertoo harjoittelun vaikutuksesta. Kesän alussa käytin 135 beats/per min standardityönnössä 66 % etureiden maksimikapasiteetista, kun taas lokakuun alussa tarvitsin enää 50 % kapasiteetista siihen että auto liikkui samaa vauhtia. Kehitys oli suurinta etureisissä, mutta muissakin lihaksissa tulokset olivat samansuuntaisia.

Harjoittelu ja sen kohdentaminen on siis onnistunut erittäin hyvin.



Sain jälleen tietoa myös puolieroista. Selkäongelma aiheuttaa sen, että toista puolta on helpompi vahvistaa ja puolierot vain kasvavat. Minun on jatkossakin harjoiteltava oikeaa ja vasenta puolta erikseen ja huolehdittava liikkuvuudesta.


Treeni on siis purrut lihaksiin.  Tällä hetkellä Myontec panostaa urheilun lisäksi erityisesti mm.  työn ergonomian mittaamiseen ja  parantamiseen

Suurkiitos avusta Myontecin väki!


sunnuntai 28. heinäkuuta 2019

Hyvä treeniviikko

Harjoittelu on sujunut mukavasti huhti-toukokuun vaihteesta alkaen, jolloin aloin keskittyä autontyöntöön.

Varovaisen alun jälkeen olen nyt päässyt vaiheeseen, jossa voin alkaa ottaa tehoa irti ja miettiä, miten saisi auton kulkemaan vielä kovempaa. Tekniikka alkaa olla hallussa ja liike tulee selkäytimestä taloudellisemmin ja yhtenäisenä sarjana. 

Autontyöntöä oppii parhaiten autoa työntämällä, mutta sen lisäksi pyrin nyt keräämään voimaa (erityisesti esim. pohkeisiin, reisiin, pakaroihin, epikäs- ja olkalihakseen) ja lisäksi tehoa ja vauhtikestävyyttä. 

Tällä viikolla olen käyttänyt liikuntaan yhteensä 18 tuntia, josta autontyöntöä 3 tuntia, punttisalia 3 tuntia,  pilatesta/corea 4 tuntia, juoksua 2 tuntia, kävelyä 6 tuntia ja uintia tunti. Tuntimäärä voi tuntua paljolta, mutta esim. koiran kanssa ulkoillut tunnit ovat palauttavia ja auttavat jaksamaan.

Minulla ei ole ohjelmaa päivä- tai edes viikkotasolle. Olen kyllä miettinyt ja jutellut PT-Matin ja muiden ihmisten kanssa, minkälaisia tekemisiä viikkoon kannattaa mahduttaa, mikä toimii parhaiten, miten järjestää treenit ja miten harjoittelua muovata projektin edetessä. Mutta kuitenkin teen hommat fiiliksen perusteella.

Päivät rakentuvat pilateksen ympärille. Työpäivinä teen lounasaikaan n. 20 minuutin pilates/core-harjoituksen, jonka aikana haistelen, mitä kroppa sinä päivänä haluaa eniten tehdä. Sen mukaan syötän sille ne jutut mitä viikon treeni-ruokalistassa on. Tai jos mikään ei kiinnosta, en tee mitään tai teen jotain ihan muuta.

On ollut huikean hauskaa. Niin vaihtelevaa, että kyllästyä ei kerkeä, kehitys on kohisevaa ja aina oppii jotain uutta. Auton työntäminen voi tuntua äkkiseltään luolamiehen murr-murr-hommalta, mutta se on lajina hirveän hauska, monipuolinen ja vaativa. Kun tavoite on työntää 1880 kg painavaa autoa maili (1,61 km) noin 12-15 minuuttiin, tarvitaan monipuolisesti voimaa mutta myös vauhtikestävyyttä. 

Audi S4


Saab 9-5 NG

Saab 97-X

Tavoite on toisaalta tuottaa mahdollisimman paljon työntövoimaa noin 15 minuutin ajan, mutta toisaalta minimoida tarvittava voima.

Minun tehtäväni on tuottaa mahdollisimman paljon voimaa, mutta vaadittavan tehon minimoinnissa minulla on onnekseni apuna Nokian Renkaat. Sillä tulee olemaan todennäköisesti huima merkitys. On oikeastaan ihan hykerryttävä treenata nyt autolla joka ei ole tarkoitukseen aivan optimi.  Tällä hetkellä keveiten tasaisella kulkee yllättäen tuo viimeisen kuvan Saab 97-X. Se on kaasusäiliöineen autoista painavin, yli 2200 kg mutta se on viimeisen päälle huollettu voimansiirron osalta ja alla on huippurenkaat. Raskain auto on ollut rata-asetuksiin säädetty Audi S4, jossa on  ilmeisen tiukat rengas- ja aurauskulmat. Nyt ymmärrän, miksi huollettu auto kuluttaa vähemmän bensaa.



Jatkossa keskityn edelleen pitkäkestoisen voimantuoton kehittämiseen , mutta erityisesti myös voiman taloudelliseen käyttöön ja tarvittavan voiman minimointiin.

- Lue lisää projektista (www.nokianrenkaat.fi)

ps. Olen poistanut kommentit käytöstä täältä blogista, mutta keskustelu, kommentit, kyssärit ovat tervetulleita tätä koskevassa Facebook-postauksessa.