lauantai 15. syyskuuta 2018

Guinness World Records Q&A

Guinness World Records 2019 suomenkielinen painos julkaistiin viime viikolla. Tiesin, että jotain vuoden 2016 Vantaan maratonista 60 paunan rinkan kanssa on kirjaan tulossa koska kirjan päätoimittaja Craig Glenday otti talvella yhteyttä ja haastatteli. Oli huippukiva yllätys huomata, että juttu löytyi kirjasta koko sivun kokoisena.

Juuri sopiva megafoni saada läpi ajatus, että oikeastaan se että on kuntoremontin lähtötilanteessa ylipainoinen onkin etu ja mahdollisuus.


Haastattelu  löytyy  Guinness World Records 2019-kirjasta (esim. cdon.com-verkkokaupasta). Ihan kaikki ei mukaan mahtunut, ja ne kysymykset ja vastaukset ovat tässä:

How difficult is it running with the pack versus running without? And how difficult was it to beat the previous record time? 

  The record was held by a Japanese army instructor and I kept thinking: here I am, a binge eating nerd, trying to beat a trained Ninja. I had a great support/record witness group running with me, and they kept my mind in shape when it got hard. 

What training do you do in the run-up to a marathon? Do you have a special programme, or special diet?

Based on my experiences, I have crafted a wizard for training for weighted marathons. It spits outs training programs for backpack marathons. I find also that part very interesting, planning, fine tuning and executing the plan towards the race. 


Do you want to break any more records? Which ones and why?

I am now on a two-year route which hopefully ends to a backpack marathon in under 3 hours.  Go to www.guinnessworldrecords.com, and search for "fastest marathon carrying a pack", and try to guess which one it is ;)
I am doing this to have a long term goal, and when the record attempt date gets closer,  to raise funds for a good purpose (to be announced) 

No siinä se tulevaisuuden toive ja tavoite tulikin nyt julki. Ihan kiva oikeastaan, ettei tullut kirjaan asti naulittua.

Tällä hetkellä minulla on käynnissä selän kuntoutusprojekti, ja keskivartalon lihasten vahvistaminen. Olen kokeillut juosta vain satunnaisesti, ja tilanne on tavallaan ärsyttävä mutta kutkuttava: juoksu on kevyttä, ja pystyn juoksemaan harjoitteluun nähden tosi kovaa mutta alaselkä ärtyy vielä juoksusta.

Jos kaikki menee niinkuin toivon, vuoden 2019 alussa pääsen taas harjoittelemaan juoksua kunnolla, ja tilanteesta jossa keskivartalon ja muut juoksua tukevat lihakset ovat jäätävän kovassa kunnossa.

Tavallaan tuntuu vähän samalta kuin ison ylipainon kanssa vuonna 2009. Jos käännän ongelman eduksi, niin se johtaa mahtavaan lopputulokseen.