sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Joulukuun drillejä

Kirjoitin pari päivää sitten valmentajalleni  (..oikeampi sana haussa, jotenkin tuo vaan tuntuu niin kliiniseltä ja mahtipontiselta...) näin:

"tässä kun eka kuukausi on pian tätä ohjelmaa takana, niin voisi kai ihan muutamalla ranskalaisella viivalla summata.

- jos olin alkukuusta ja ennen tätä ohjelmaa pikkuisen väsynyt, ja tunne ei ennen seuraava treeniä ollut täysin palautunut, niin nyt on. Viimeisen silauksen tälle on varmaan tehnyt tämä joululoma, ja riittävä nukkuminen.

- tuntuu siis siltä, että odotan aina seuraavaa treeniä innolla ja voimat ja halu on kohdallaan sen tekemiseksi parhaalla mahdollisella tavalla.

- ja tietty tämä johtuu isolta osin siitä, että musta on jo näiden parin ekan viikon aikana tuntunut että jonkinlaista kehitystä on tapahtunut. Lihaksissa on hyvää kutinaa.

- uinnista olen erityisen tyytyväinen, että olet siihen saanut jo ihan parilla kerralla taottua jotain järkeä. Se antaa motivaatiota muihinkin hommiin."


Nyt kuukauden päätteeksi pääsin tekemään drillejä uimatreenien lisäksi myös nahkavyöhön.  Siitä, kun viimeksi sain tehdä tämän, olikin jo pitkä aika.

Harjoitukset purevat. Ehkä turhan aikaista uskoa, että lihaksissa ja voimissa olisi  tapahtunut oikeasti  kehitystä, mutta  juuri nyt tunne on se että jotain tapahtuu ja Operaatio on ihan oikeasti toteutettavissa ja ulottuvilla.

Tuntuu hyvältä, kun on  selkeä tavoite ja suunnitelma sen toteuttamiseksi.

Projektista on vasta 25 päivää takana, mutta prosentteina se tuntuu  paljolta: 13.5%.

Enää 86.5 prosenttia on jäljellä - 158 päivää. Teen ne jokaisen parhaani mukaan.

Joulupukki toi Forerunner 310XT-urheilukellooni kytkeytyvän kadenssimittarin, joka on antanut sisäpyöräilyyn aivan uutta mielenkiintoa. Nyt ei lopputuloksena ole pelkästään hiestä kylpevä maailmaankaikkeus, vaan myös tieto siitä kuinka pitkän matkan ja kuinka nopeasti olen noin teoriassa liikahtanut.

"45 min PK, loppuun 6x30s kovaa, pal. 2min"
Lisäksi, uutena tietona kadenssi (eli poljinkierrosten määrä minuutissa). Se on taas yksi asioista, joka minulla on aivan poskellaan.

Minä poljen kadenssimittarin mukaan luontevasti vain n. 70 pyöräytystä minuutissa.

Tuohon lukemaan olen todennäköisesti päätynyt siksi, että se on tämän artikkelin  mukaan hapenkulutuksen kannalta kevyintä. Siis maksimaalisen leppoistettua menoa minimihuohotuksella.

Oikea, tai siis voiman tuottamisen taloudellisuuden  kannalta lihaksille ja sitä kautta etenemisnopeudelle edullisin, kadenssi on  henkilökohtainen juttu, mutta jotain 90 -105 välillä. Näin ne kirjoittaa, vaikka  kuinka  Googlettaa.

Tässä artikkelissa oli varmemmaksi vakuudeksi liitettynä kuva, ja  muutenkin voimallisia sanoja siinä määrin, että kai otan asiaksi yrittää nostaa  kadenssini ainakin johonkin reiluun 80:een ennen tulevaa kesäkuuta.



Minulla alkoi muuten joulu itseasiassa jo hiukan etukäteen, kun posti toi villasukat.

Eikä mitkä tahansa villasukat, vaan ne jotka huikean tietotaidon ansiosta voitin Annen, Hannan ja Hannen tässä blogikirjoituksessa julkistamassa leivostietämys-kisassa.

Sukat ovat aivan huikeat, kyllä nyt kelpaa rötkötellä jalat lämpöisinä ja levätä niinä harvoina hetkinä kun ei mieti kadensseja, juokse tai ui!  Kiitos!!

Ja on minulla käsiinkin jotain uutta laitettavaa.

Nimittäin, hankin tuollaiset käsiräpylät,
jotka ovat omasta mielestäni vähintään yhtä ihmeelliset kuin nelijalkaisen kakkosvalmentajankin.

Tuota kuvan ruoskaakin käytetään uintitreenien tehostamiseen!

.... siis näin....mitä oikein ajattelit!



4 kommenttia:

  1. Kuulostaa hyvälle. Varsinkin se että olet palautunut ja halukas :D
    Ole kuitenkin hellä ruoskan kanssa. Ja mitä tulee tuohon polkukadenssiin, niin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän se onkin hassuinta, että vaikka sitä ruoskaa tuntuis äkkiseltään olevan ehkä enemmän kuin aiemmin, niin ainakaan tähän mennessä ei oo alkanut kasaantumaan semmoista fyysillistä väsymystä päivien yli, kun esimerkiksi eiliseen oli ihan ronski "LEPO" merkattuna. Tänään oiskin ohjelmassa semmoonen setti, että vähän jänskättää! Ensten pitäis märkäpuvulla uskaltautua uimahalliin ihan ihmisten aikaan, sitten pieni kuntopiiri ja vielä juosten kotio! ... voisikohan tuon koko setin tehdä märkäpuvussa JA kommandopipossa!

      Poista
  2. Hyvä, hyvä! Kiva lukea näin edistyksellistä menoa.

    Itselläni 2014:n päätavoitteet vielä vähän hakusessa. Okei, Finntriathlon alle 5,5h, mutta mitä muuta.. Pitää pian lyödä jotain lukkoon, sillä tämä tavoitteettomuuden tila on hivenen ahdistavaa! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän tismalleen tuon tavoitteettomuuden tilan ja sen ahdistavuuden. Mulla on itselläni sellainen juttu, että jos haluan pitää 2015 UTMB :n mahdollisuutena, mun pitäisi tänä vuonna juosta yksi kahden UTMB pisteen ja yksi kolmen UTMB:n pisteen ultra. Käytännössä näiden pitäisi ajoittua loppuvuodelle Nastolan täysmatkan jälkeen.... pitää siis olla maasto-ultra, ja pisteiden määrän ratkaisee juoksun pituus ja nousumetrit. Hokan 85km / 3200m nousua riittivät 2 pointsiin.... pikkuisen enempi matkaa tai nousua niin olisi tullut kolme. Mutta siis, joku noin 100km juoksu ... etelä-euroopasta marras/joulukuulle? Olisiko siinä seikkailua ja haastetta? Mutta nyt ensten pitää selvitä kesäkuulle ja Kotka kotiin! Mutta siis, saatan olla yllytettävissä jos olosuhteet ovat suotuisat :)

      Poista