keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Operaatio Reconquest 111: Ensimmäiset 4 viikkoa

Operaatio: Reconquest 111 alkaa kuuden viikon alkusysäyksellä, jonka aikana aineenvaihdunta potkaistaan uudelle tasolle ja painonpudotus kunnolla käyntiin. (ks. Myydään: kesälomamatka


Painan nyt  yli yhdeksän kiloa vähemmän kuin kesäkuun puolivälissä. Vinkki triathlonpyörän gramman viilaajille: se on saman verran kuin mitä  Felt S22-pyöräni painaa kokonaisuudessaan.  Vyötärönympärys on kaventunut noin kuusi senttiä. 

Endomondon luoman Vantaan maratonille 10.10 tähtäävän harjoitusohjelman juoksukilometrit lisääntyvät hiljalleen. Esimerkiksi viime viikolla oli jo pari puolitoistatuntista juoksulenkkiä. Ne sujuvat ilman tunnetta energian loppumisesta. Itseasiassa, lenkin loppua kohden juoksu vain kevenee. Rasvakone käy.


Kuten jo viime kerralla huomasin, runsas istuminen aiheuttaa epäjatkumon painokäyrään. Kävimme viiden päivän reissun Pirkanmaalta Itä-Suomen kautta Ouluun ja Haaparantaan ja sieltä takaisin. Lisäksi istuin häissä ja tuttavaperheillä vieraillessa.  Paino nousi noin 500g. Onneksi tämä oli taas vain lumetta, kahden kotona vietetyn normaalin päivän jälkeen tuo nousu on muuttunut jyrkäksi pudotukseksi. Pidemmistäkään jämähdyksistä ei siis näemmä kannata panikoitua. Iskiaskin on hieman innostunut runsaasta istuskelusta, telttaöistä ja muutenkin poikkeavasta selkäsäästä. Siihenkin paras lääke tuntuu olevan: Stay calm and carry on.

Skulpt Aim

Kuvakaappaus: www.skulpt.me
Sain ystävältäni lainaan mielenkiintoisen uuden laitteen. Skulpt Aim laitteella voi mitata erikseen 24 eri lihaksen/lihasryhmän laadun ja rasvaprosentin.

Sen toiminta perustuu elektromyografiaan, mittalaitteen 12 anturia kostutetaan vedellä ja laite painetaan kiinni mitattavaan lihasryhmään. Laite lähettää bluetoothila tiedot Appsiin (Android, iPhone/iPad).

Se on lukemani perusteella huomattavasti tarkempi kuin perinteiset mittalaitteet. Johtuen mittaustavasta ja yksinkertaisesti siitä, että jokainen lihas mitataan erikseen. Lue lisää täältä.  


Mittasin kroppani eilen ensimmäistä kertaa, ja aion toistaa mittauksen kerran parissa viikossa. Tulos ei ollut yllätys.

Kokonaisrasvaprosenttini on 23.1, erityisesti rasvaa on ylävartalossa, mahassa, rintojen seudulla, käsissä ja selässä. Ensi alkuun voisi ajatella, että olenpas nyt hirvee möhö ja että mitä tästä voi nyt oikein tulla. Ja niin olenkin. Ja voi tulla vaikka mitä.

Kun ajattelen, että näillä läskeillä olen jo juossut tusinan maratoneja, pari pidempää ultrajuoksua, kolme triathlon täysmatkaa ja tiesvaikka mitä... niin mihin pystynkään jos kehossani olisi rasvaa vaikkapa 10% vähemmän.

Uskon, että Skulpt on oivallinen motivaation lähde konkreettisene lukuineen erityisesti siinä vaiheessa, kun projektini painopiste siirtyy painonhallinnasta lihashuollon puolelle. Siinä vaiheessa, kun lihakset kasvavat nopeammin kuin rasva tirisee, kilojen kyttääminen on haitaksi. Kilojen määrä ei ole avainasia vaan se mistä kilot koostuvat.

Lähden projektin ensivaiheen kahteen viimeiseen viikkoon läskin lisäksi intoa tursuten!


4 kommenttia:

  1. Miten sulla polvet ym nivelet kestävät juoksua ja treeniä noin yleensä. Kun tota painoakin on jonkun verran mukana matkassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäisten kahden liikunallisen vuoden aikana eli 2010-2011 oli hieman ongelmia, mutta sittemmin ei mitään isompaa. Toki joskus jotain ylirasitusta aina, jos on mopo liian nopeasti karannut juoksukilometrien kasvattamisessa. Se auttoi paljon, kun vuonna 2011 Nokialainen OMT-fysioterapeutti huttunen kuvasi juoksumatolla juoksenteluni ja saatiin jalat kulkemaan suht tasapainoisesti. 2012,2013 ja 2014 on tullut keskimäärin noin 150 juoksukilometriä kuukaudessa. Ja toki nykyinen kuorma on kevyttä vuoden 2009 n. 155 kg painoon verrattuna. Joku myös totesi joskusi, että koivilla on luultavasti vielä paljon kilometrejä jäljellä nimenomaan siitä syystä että aloitin nivelten rasittamisen ja juoksemisen vasta keski-iässä.

      Poista
  2. Tere, jatkanpa vielä kyselyä, syötkö jotain yleisvitamiineja, öljyjä, maitohappobakteereja terveellisen dietti ruoan lisänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moro! Mun pitäisi varmaan oikeastaan joskus kirjoittaa tästä blogijuttu, jossa voisi ehkä jollain tapaa yrittää perustella "miksi" mutta noin lyhyesti kuvailtuna. Enstennäkin, olen ihan tarkoituksella vältellyt kirjoittamasta asiasta juuri mitään tänne blogiin, nää on enemmän mun omaa hörhöilyä, en uskalla suositella mitään kellekään. Samalla setillä joku toinen henkilö todennäköisesti vähintään tuhoaa oman elämänsä ja ihan ylisummaan olen sitämieltä, että näillä lisäravinnetempuilla ei elämää muuteta, se on enintään jäävuoren huippu. Placebo-efekti voi kuitenkin olla merkittävä :)
      Mutta näillä puhein, kiertelemättä:

      Jos ajatellaan tätä koko aikaa 2009 loppu - nykyhetki, niin ruokavalio ja lisäravinteet eivät ole olleet kovin merkittävässä roolissa. Toki syöminen on muuttunut olennaisesti terveellisemmäksi, mutta hiljalleen, ei mitenkään dramaattisesti ja kertaheitolla. Tuo ahmismishäiriiönä on sitten alun lieventynyt, mutta pysynyt mukana kuvioissa ja puhjennut kukkaan aina silloin tällöin.

      Lisäravinnepuolella pysyvin elementti on ollut C-vitamiini. Sitä olen nappaillut isohkoja määriä (luokkaa 4-10 * 500mg) erityisesti erityisen raskaiden liikuntasuoritteiden jälkeen ja juuri niitä ennen. Tällä on todettu ihan tutkimuksissakin olevan apua siihen, että infektiotaudeille on alttiimpi nimenomaan poikkeuksellisen rasituksen jälkeen.

      Toinen mukana jo noin 3 vuotta pyörinyt lisäravinne on alfa-lipoiinihappo. Se auttaa tutkitusti rasva-aineenvaihduntaan ja tasoittaa verensokereita. Minusta tuntuu, että se toimii. Joissain tutkimuksissa todettu, että poikkeustapauksissa myös sotkee sokerit. Tarkkana! :) (alpha lipoic suplmenataion and diabetes http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19019027 )

      Luokkaa kolme vuotta sitten mukaan kuvioihin tuli myös punajuurimehu. Lue täältä:
      http://laskimaija.blogspot.fi/2014/10/minusta-tuli-obelix-mina-ja-biotta.html ... siellä on perässä läjä linkkejä myös tutkimuksiin.

      Samaan NO2 tuotantoon ja verenkiertoon liittyen olen sitten tehnyt kokeiluita myös lisäravinteilla: beta-alaniini ja arginiini. Ne toimivat hiukan samoilla osa-alueilla erityisesti verenkiertoon liittyen. Näihin en lähde nyt kuitenkaan ihan ensimmäisenä kannustamaan... :) ... tuon aiemmin punajuurijutun tulokset sopivat osin tähänkin, mutta tässä vielä yksi http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9023509

      Kokeilussa on ollut myös yrttihiivavalmiste Vogelin Strath http://www.vogel.fi/tuotteet/strath.php - sen käyttö ajoittui kuitenkin mulla jaksoon jossa oli jo päällä keuhkoklamydia ja ylikuntotila. Näin ollen olosuhteet kokeiluulla ei olleet parhaat. Otan sen varmaankin mukaan uudelleen tuossa tämän kesäprojektini kakkosvaiheessa.

      ... ja tuota, mitä vielä. Viime marraskuulta huhtikuulle kokeilin lihaskuntoilun tehostamiseksi kreatiinia. Kyllä siitä varmaan jotain etua on lihaskuntoilun kannalta, mutta sen tarkemmin erittelemättä jätän jatkossa käyttämättä.

      Ja jos nyt mennään ihan viimeiseen nykyhetkeen. Kun aloitin tämän kesäkuussa alkaneen dieetin ja ensimmäistä kertaa nimenoman painonpudotukseen tähtäävän projektin, tapasin V-P Valkosen. Hänen ohjeestaan olen syönyt viimeiset pari kuukauttamonipuolisesti vitamiinilisäravinteita, sekä lisännyt ruokavalioon mm. pähkinät ja muutenkin terveellisemmät rasvat. Vedän päivittäin aamun illoin näitä tabletteja. https://shop.juiceplus.ch/fi_fi/juiceplus/juice-plus-r-premium-1446.html

      En nyt kuitenkaan lähde vannomaan näiden juiceplus-tuotteiden tai ylipäätään ravintolisien nimeen. Minulla on itellä tuosta kokemusta vain vasta reilu kuukausi. Katsotaan aikaisintaan loppuvuodesta onko syytä nostaa asiaa enemmän esille.

      Noin kaikenkaikkiaan olen kuitenskin sitä mieltä, että parasta olisi napsia ravinteensa oikeasta ruuasta. Minulla on kuitenkin sisäänrakennettuna jonkinlainen taipumus hörhöilyyn, pubmed-kantojen lueskeluun ja olenhan tunnettu nettitohtori :)

      http://laskimaija.blogspot.fi/2013/04/kateva-hoito-opas-rasitusvammoihin.html

      Poista