torstai 25. kesäkuuta 2015

Myydään: kesälomamatka

Operaatio: Reconquest 111 alkaa kuuden viikon alkusysäyksellä, jonka aikana aineenvaihdunta potkaistaan uudelle tasolle ja painonpudotus kunnolla käyntiin.

Turhan usein tulee lähdettyä matkalle niin, että on yksin liikenteessä.  Onko kesälomamatka vielä varaamatta? Tässä on nyt kyyti lähdössä!

- Matka kestää kuusi viikkoa, alkaa huomenna  perjantaina ja päättyy 6.8.2015. Mukaan voi hypätä tietenkin myös koska vain!

- Matkakohteesta löydät jotain vanhaa mutta myös jotain aivan uutta itsestäsi.

Nyt tarjouksessa: 0 euroa! Itseasiassa luultavasti säästät ruokakuluissa.

Mietit kenties, että onpa se nyt tympeä kun tällaisia ehdottelee kesäloma-aikaan. Ahdistavaa, ankeata ja ikävää - eikö saakaan grillata ja syödä jatkuvasti. Ja löhötä.   Mietipä uudelleen: sehän onkin niin, että  itseasiassa kesäloma onkin paras aika tehdä tämä juttu: rento meno takaa parhaat tulokset.  Kerkeät paremmin nukkua ja rentoutua. Et stressaa. Ja syödä saa, jatkuvasti. Rillatakin, ainakin kerran päivässä!

Kuuden viikon matka. Sitten rytmi on veressä, tahti vain vaihtuu. Lähde siis matkakaveriksi!

MENOLIPPU

RUOKA rytmi on avain. Ei yli kolmen tunnin taukoja.

1. Aamiainen (n.  07:00)
  - esim. rasvaton jugurtti tai raejuusto, pari  rkl mysliä, marjoja. (lisää ideoita)
  - kahvi, makeutusaineena hunaja.
  - noin 300 kcal
  - jos päivä alkaa myöhemmin, seuraavat syönnit liukuvat vastaavasti.

2. Välipala (n. 10:00)
 - 1-2 hedelmää (esim. omena, päärynä, kauden marjoja)
 - noin 100 kcal

3. Lounas (n. 12:30)
 - samankaltainen kuin aamiainen (jos treeni tulossa + pari kananmunaa)
 -  noin 350 kcal

4. Välipala (n. 15:00
 - kuten aamupäivällä TAI pähkinöitä 40 gr etenkin, jos treeni sen jälkeen (= enemmän poweria)
 - noin 150 kcal

5. Päivällinen  (n. 17:30)
 - täysin normaali laadukas ja monipuolinen päivällinen.
 - noin 700 kcal

6. Illalla
- esim. ½ prk rahkaa ja 1 dl kevyt jogurttia, sekaan hedelmä tai marjoja.
- noin 200 kcal

Yhteensä: noin 1800 kcal.

Energiankulutukseni ilman liikuntaa noin 120 kilon painolla on n. 3000 kcal vuorokaudessa. Liikunnan kanssa arviolta 3800 kcal. Vuorokaudessa tulee siis noin 2000 kcal energiavaje.

Oman energiankulutuksesi voit arvioida täällä (Suomen Sydänliitto Ry, energiantarvelaskuri). Jos olet minua huomattavasti kevyempi, on ehkä syytä muuttaa syömisien määriä aavistuksen pienemmäksi.   Itseäni motivoi mielikuva siitä että kilo läskiä vastaa noin 7700 kaloria. Voin ajatella polttavani kilon läskiä noin neljässä päivässä.   => Kuuden viikon kuurin aikana poltan energiavarantojani noin 10 kiloa.

JUOMINEN on tärkeää

- Juo paljon ja pääosin vettä
- Urheilujuoma:
  1 litra vettä, 2 rkl hunajaa, 1/4 tl merisuolaa ja esim Vogelin Molkosan Vitality 1 rkl.

LIIKUNTA kauan ja kevyesti

- Liikunnan tarkoitus ei ole nyt kerryttää stressiä vaan purkaa sitä.
- Jos joku laji alkaa sattua, vaihda lajia.

UNI vähintään yhdeksän tuntia vuorokaudessa.

- Uni on olennaisen tärkeää stressin, aineenvaihdunnan ja jaksamisen takia. (ks. tämä artikkeli). 


Dieetissä on taustalla tapaamiseni Veli-Pekka Valkosen kanssa ja häneltä saamani ohjeet ja ajatukset.  Hän on  fysiatrian erikoislääkäri, lääketieteen lisensiaatti ja toiminut ravintokonsulttina mm. usealle Olympialaisissakin menestyneelle urheilijalle.

Huom! V-P suositteli minulle monipuolisen ateriankorvikepirtelön käyttöä aamupalana ja lounaana, jotta varmasti saan kaikki tarvittavat ravinteet. Lähdin  kuitenkin sooloilemaan koska a) uskon että kesälomaikaan jaksan  tehdä riittävän hyvät aamiaiset, b) en halua änkyrä- ja periaatesyistä suositella mitään tuotemerkejä ennen omakohtaista onnistumiskokemusta ja c) minusta tuntuu, että syön joka tapauksessa terveellisemmin kuin aiemmin.  Käytän luultavasti ateriankorvikepirtelöitä aina silloin tällöin kun on kiire. Jos lähdet mukaan, käytä omaa  harkintaa tässä!

Kirjoitathan kommenttiin, jos päätit lähteä mukaan.  Vaihdetaan kuulumisia!

6 kommenttia:

  1. Osui ja upposi, juuri sopiva kimmoke terveellisempään elämään! Pariskunta Pirkanmaalta ilmoittautuu seuramatkalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun kerroitte! Kiva tietää, että on muita mukana! Itse olen mittaillut nyt parin päivän välein vyötärön ympäryksen (leveimmältä kohdalta) painon lisäksi. Itellä kun nuo rasvat on lähinnä vyötäröllä, niin se tieto on etenemisestä oikeastaan kaikkein kuvaavin ja motivoivin.

      Itse lähdin reissuun tunnustelevati jo pari päivää ennen kuin tein tämän blogikirjoituksen, ja pistänpä tähän nyt motivaatioksi ensimmäisiä lukemia:

      Pvm Paino Ympärys
      16.6. 119,3kg 119,4cm
      18.6. 118,2kg 119cm
      22.6. 118kg 118cm
      24.6 117,7kg 117,9cm
      27.6 116,4kg 116,2cm

      Tsemppiä! :)

      Poista
  2. Kysynpä näin tuosta ateriankorvikepirtelöstä. Miten moinen valmistetaan ja mistä aineista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli tässä kyseessä oli valmis jauhemuotoinen pussituote. Normikokoisessa annoksessa on noin 120 caloria (minulla 180 cal koska olen iso) 30g hiilareita, 20g proteenia, kuitua. Ajatuksena on se, että annoksesta saa suurinpiirtein ne ravinteet mitä ihminen ateriasta tarvitsee. Tämä minun käyttämäni on Juice Plus merkkinen http://www.juiceplus.com/content/JuicePlus/fi_fi/juice-plus-complete/products-and-ingredients.html#.VZRUDBefTYk - tuotemerkkejä on muitakin: Easy Diet, Cambridge, Diet mix, Nutrliett, Natur diet, Fit+ Feelgood. Löytyy varmasti kaikista isoista tavaratloista. Itse otin Juice Plussaa siksi, että V-P:llä oli sitä myydä heti mukaan.

      Poista
  3. voiko 3. ja 5. vaihtaa niin, että syö normaalin ruoan 12:30 ja kevennetty illalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti, ja varmasti parempikin niin jos se sopii paremmin sinun päivärytmiisi.

      Tuossa viime kesän loppuvaiheilla kun painonpudotus oli jo hyvässä vauhdissa en itseasiassa enää kovinkaan tarkkaan miettinyt näitä - lähinnä yritin pitää kiinni tuosta rytmistä että ateroiden välissä ei olisi yli kolmea tuntea. Se, ja riittävä juominen tuntuu vähän automaattisesti asettavan muut asiat kohdalleen.

      Tervetuloa mukaan projektiin? :)

      Poista