tiistai 12. maaliskuuta 2013

Veitsen terällä

... on Skotlannin juoksu nyt. Edelliset kolme viikkoa meni kantapäätä potiessa, ja juuri kun sunnuntaina arvioin että nyt sillä voisi alkaa varovasti juosta, iski jo vuoden toinen flunssa. Tämä viikko menee tässä.
Tulee siis näillä näkymin kuukausi juoksutonta aikaa juuri siihen kohtaan, jossa olisi oikeasti pitänyt kelata 70-100 kilometrisisiä viikkoja ja kaikkien aikojen huippukuntoon.

Sen sijaan olenkin nyt siis rapakunnossa.

Ja vaikka olen uintia ja sisäpyöräilyä tehnytkin reilut kymmenisen tuntia per viikko, niin juoksukunto on  kyllä varmasti ihan kuralla jahka nyt edes joskus koiville pääsen.

 Parhaimmillaankin kerkeän saada ehkä ennen Skotlantia alle 40-70-90 km viikot, ja sitten lepoa.

En nyt kyllä luovuttamassa ole, mutta näin kevyellä valmistautumisella on odotettavissa ihan oikea elämys, tai ehkä pikemminkin kuolemus.




9 kommenttia:

  1. Laiskan miehen kommenttina voisin heittää, että kunto ei hetkessä tai kahdessa minnekkään katoa. Kunnon kohotus, se vaatii työtä, mutta ylläpitoa on jo postilaatikolla käynti. Sulla on väkivahva kuntopohja, joten ei syytä huoleen! Iskurasitukset ehtii sitten huoltamaan jälkikäteen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kai se näin on tosiaan että kuntopohja vois vaikka sinällään riittääkin. Ja ehkä tuohon iskurasituspuoleen voisi vaikuttaa vaikka kävelemällä pitkät pätkät siellä sekä hommaamalla maagiset kävelysuvat, olen hieman silmäillyt tällaisia: http://www.outdoorgearlab.com/Trekking-Poles-Reviews/Black-Diamond-Ultra-Distance

      Kiitos uskoa valavista ajatuksista! :)

      Poista
  2. Pakko kysyä että mistä revit tuon kaiken ajan urheilulle. itsellä tuntuu olevan aina välillä isoja erikoisjärjestelyjä ajan löytämiseksi. Vai teetkö viikonloppuisin pidemmät setit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tuota liikuntaa nyt niin hirveästi ole kuitenkaan (vielä). Jos koirankakitukset laskee pois, niin viime vuonnakin vain vajaat 10h per viikko.

      Mutta, on minulla kyllä nyt olosuhteetkin likimain erinomaiset noiden liikuntojen suhteen: viikon kaksi pidempää juoksua (1.5h ja 2h) oon pyrkinyt ajoittamaan pojan judotreenien yhteyteen. Lähden sieltä reenipaikalta liikkeeelle, niin ei mee aika ajeluihin. Samoin muutenkin, jos on tuollaisia lastenharrastusvälejä, niin koitan hyödyntää ne johonki, jos ei muuhun niin vaikka autossa nukkumiseen :)

      Sitte toisekseen yks iso tekijä on se, että mulla on kotona tuo soutulaite ja traineri. Niillä pelkästään tuli viime vuonna 130 tuntia. Nekun on tässä kotona, niin minkä tahansa välin voi hyödyntää.

      Kolmanneekseen, olen yrittäjä, ja teen töitä kotoa käsin. Aikaa menee työmatkoihin keskimäärin minuutti päivässä. :)

      Nyt sitten vielä tänä vuonna (ja osin jo viime vuonna) olen vähentänyt työn teon määrää siinä määrin, että periaatteessa olisi täysin mahdollisesti - ja on tarkoituskin, koittaa ujuttaa keskimääräiseen työpäivän sekaan tässä keväällä sellainen vajaa tunteroinsen liikuntasessio. Se antaa virtaa. Tätä en ole vielä ottanut asearsenaaliin, mutta nyt tänä vuonna oli tarkoitus.

      ... mutta siis joo, mulla on nyt just ihan kaikenkaikkiaan tämä elämäntilanne sillä tavalla onnellisella mallilla, että periaatteessa voisin käyttää treenaamiseen vielä paljon enemmän kuin olen tähän asti käyttänyt... ja saatan niin tehräkin, jos tästä lunssasta nyt selviää. :)



      Poista
  3. No voi....arse!!!!! Mutta hei, yhdyn Jannen kommenttiin jotta toelleen siula on niiiin hyvä kunto alla eikä varmana oo minnekkään hävinny joten hyvillä mielin nyt vaan ollaan sielä eikä heitetä kirvestä kaivoon :) Vaikka ethän sie sitä tekiskään :) Tsemppii!!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei heitellä mittää kirveitä. Itseasiassa nykkun tässä on kerran tullut pitkästä aikaa oikein kunnolla levättyä, niin heti kun se on mahdollista ajattelin hiljelleen kytkeytyä iloluonteisen kunnonBeast-moodin päälle noiden jumppaloiden suhteen.

      Poista
  4. Mulle tuli heti tosta otsikosta mieleen pahat vibat että kantapään kipu on kroonistunut mutta ei sentään. Kyllähän noita flunssia tulee ja menee ja tosiaan parempi että se tulee nyt eikä kuukauden päästä.

    Hyvin se kisa menee!

    VastaaPoista
  5. Joo mä kans luulen, että noilla traineri- ja uintimäärillä oot saanut kunnon vähintäänkin kohtuullisesti pidettyä yllä! Tokihan juoksukunto on vähän oma juttunsa, mutta ethän sä millään vauhtikestävyysalueella oo sitä ultraa lähdössä kirmaamaan. :) Eli peruskestävyys ratkaisee. Toki jalkojen iskutuskokemus on nyt vähemmällä, mutta eiköhän ne esmes joulukuun kilometreistä vielä jotain muista? Sopivasti kävelytaukoja, niin kyllä se siitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näin se taitaa olla. Itteasiassa just äsken uskaltauduin rauhalliselle puolentoista tunnin loppuflunssankarkoitus-kävelylenkille ja parit juoksuaskeleet mitä otin tuntivat kevyiltä ennemmin ku raskailta. Ja joo, Skotlannissa mennään varmasti ainaskin kaikki ylämäet kävellen. Kyä tää tästä, kiitos kannustuksesta! :)

      Poista