lauantai 5. elokuuta 2017

Ansassa

Voisin kertoa ilosanomaa liikunnan riemusta. Siitä, kuinka työpäivän jälkeen odottava treeni saa minut jaksamaan ja siitä kuinka sitten terveellisen mutta kohtuullisen välipalan jälkeen innosta piukkana kiskon ihonmyötäisen kompressioasun päälle, juoksen aistit tötteröllä ja tunnen eläväni joka solulla.

Voisin ihan helposti, mutta valehtelisin.

Se, että pysyn harjoitusohjelmassa ei perustu yksinomaan siihen että se olisi jollain tapaa ihanaa. Aika usein se on aivan perseestä, ja joudun väkisin kiskomaan itseni liikkeelle. Juoksu on usein alusta loppuun selviytymistaistelua.

Siinä tultiin avainsanaan, selviytymiseen. Se on minun juttuni. On ollut aina. Saan mielettömät kiksit selviytymisestä päivä-, viikko- ja erityisesti projektitasolla.

Selviytyminen tarkoittaa minulle sitä, että löydän itseni tilanteesta josta selviäminen ei ole todennäköistä ilman suunnitelmaa ja toimintaa. Se  alkoi vuonna 2009, kun päätin selviytyä Mayojen maailmanlopusta 20.12.2012 ja läpäistä tuohon mennessä triahtlon täysmatkan.

Sittemmin minusta on tullut melko taitava selviytymisansoittaja. Kun syntyy halu ja haave jonkin projektin toteuttamisesta, ansoitan itseni.

Otetaan esimerkiksi nyt käynnissä oleva 80 paunan rinkkamaraton Guinness-ennätysprojekti, Apurinkka-maraton. 80 paunaa on 36.3 kiloa. Nyt on niin, että kun kokeilin tuon painoista rinkkaa selkääni toukokuussa, ajatus maratonin juoksemisesta sen kanssa tuntui mahdottomalta. Sain hädintuskin rinkan selkääni, se sattui ja jalkojen lihakset eivät kyenneet juoksuaskeliin. Nyt harjoitusohjelmasta on puolet takana, eikä minulla vieläkään olisi toivoakaan selvitä maaliin tuon rinkan kanssa. Mutta,  minun on selviydyttävä, sekä juoksusta että lahjoitusten keräämisestä.

olen sitoutunut ennätysprojektin hakemalla lähtöluvan ja ohjeet Guinness World Recordsilta.

- olen julkistanut projektin sekä sen että aion parantaa ennätystä lähes tunnilla. Se tapahtuu lähes automaattisesti, kunhan juoksen koko matkan. Ja minun on juostava, koska kävellen en saa pidettyä ryhtiä kunnossa, vatsalihakset ja selkäranka romahtavat.

- olen luvannut kerätä 80 paunaa (36.3 kg, 4270 * 2 euron paino) lahjoituksia SPR:lle.

- olen tehnyt sopimuksen jokaisen lahjoittajan kanssa. Sinä lahjoitat minä juoksen. » Ole hyvä, lahjoita tästä!

- siksi olen suunnitellut ja tehnyt parhaan mahdollisen harjoitusohjelman.  Tiedän, että jos seuraan harjoitusohjelman viitoittamaa reittiä, selviän 14.10 maratonista rinkan kanssa.

- siksi toteutan jokaisen viikon harjoitusohjelmasta suunnitelman mukaan, ja mietin tarkkaan tarvitseeko esimerkiksi harjoitusten järjestystä  muuttaa, että selviydyn viikosta paremmin.

Siksi lähden tämän kirjoitettuani juoksemaan vesisateeseen 27 kg rinkan kanssa. Illalla menen punttisalille vahvistamaan hartioita ja selkää. Huomenna juoksen 25 km ilman rinkkaa, ja 5 rinkan kanssa.

Olen rakentamassani ansassa, ja rakastan sitä.