tiistai 24. maaliskuuta 2015

500 m:n sisäsoutu: Vulgar display of power

Olen koukussa 500 m:n viikkotesteihin. Se on täydellinen fly or die -elämys.

Soudussa jokainen iso lihasryhmä ja yhteensä 84 prosenttia kaikista kehon lihaksista on käytössä. // Biomechanics of rowing / Concept2.combreakingmuscle.com / respect the rower

Siksi soutu rasittaa myös verenkiertojärjestelmää maksimaalisesti.

"The combination of both extreme volume load and extreme pressure load may explain why the largest increases in left ventricular internal dimension and left ventricular wall thickness are found in cyclists and rowers." // The Athlete’s Heart - A Meta-Analysis of Cardiac Structure and Function

"It's the densest form of cardio you can do."

Ihmisen rajuimmat tehonlähteet, alaktinen ja laktinen anaerobinen energiasysteemi, tarjoavat tehoa yhteensä  noin 60 sekunniksi.  500 m:n sisäsoutu kestää minulla reilut 80 sekuntia.   Väliin jää 20 sekunnin jakso tutkimatonta korpimaata.

500 m:n sisäsoutu on kuin keskushyökkääjän kovin vaihto MM-jääkiekon Suomi-Ruotsi-ottelussa. Kaikki on pantava peliin ja vähän ylikin. Jos et ole  kokeillut sitä ja antanut kaikkeasi, et ole kokenut mitään.

2 kommenttia:

  1. Sä saat tän kuulostamaan niin houkuttelevalta, että pian on pakko itsekin kokeilla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen! Se haastaa koko kropan sellaisella tavalla jota en ollut henkilökohtaisesti ikinä aiemmin missään kokenut. Itse toteutan tämän ihan puhtaasti fly-or-die tyylillä: alusta 10 sek aivan täysiä runtaten, siitä jatkaen edelleen täysiä. Jossain noin 50-60 sek paikkeilla voi todeta että vaikeudet alkavat. Seuaavat kymmenet sekunnit ovat aivan KAUHEAT mutta kun sen selviää, on voittanut ja ihan pakko on myös kropan adaptoitua tilanteeseen. Nimittäin niin on käynet, että viikkonen myötä tuo hyytymisen aika on siirtynyt kauemmas. Vastuksen elikkäs damper settings saa sisäsoudussa Concept 2 laitteella valita oman mieltymyksensä mukaan tosiaan - se ei vaikuta mitenkään siihen että kuinka helppoa suoritus noin geneerisesti ottaen on, se vain on niin että kovemmalla vastuksella ei tarvi kiskoa yhtä nopeasti ja tiiviseen tahtiin vetoja. Voimakkaalle ihmiselle jolla ei ole hirveän hyvää soututekniikkaa sopii todennäköisesti melko iso vastus, itse käytän 8.5-10. Jos on hyvä tekniikka ja voimaa, silloin näyttää parhaimmat käyttävän jotain 6-8 asentoa. Pieni ja teknisesti taitava saa Concept kakkosen kulkemaan kovinta vahtia pienemmällä vastuksella mutta terävillä ja tiiviillä vedoilla.

      Tsemppiä! :)

      Poista