torstai 19. maaliskuuta 2015

47 vetoa: sisäsoudun SM 500m

Viime lauantaina soudettiin sisäsoudun SM-500m.

Tuo päivä ja sen vajaat puolitoista minuuttia tiivistäisivät kaiken sen mitä olen viimeisen  neljän kuukauden aikana tehnyt. Olen muuttanut itseäni kestävyysliikkujasta, ultrajuoksentelijasta ja ironmanista sisäsoutimen sprinttikoneeksi.  Pitkien juoksulenkkien sijaan olen käynyt punttisalilla 2-3 kertaa viikossa ja soutanut paljon.  Muutos on tuntunut mahtavalta.  Aivan samoin kuin juoksua ja liikuntaa aloittaessa. Tuntuu siltä kuin olisi jossain pelissä - viikko viikolta sain kehoon  upgreideja. Rautaa nousee enemmän ja sisäsoutulaitteesta irtoaa enemmän watteja.

Lauantaina lähdimme koko
perhe ajamaan Nokialta kohden Imatraa noin 09:30. Olimme perillä klo 14:00 eli 50 minuuttia ennen starttia. Matkalla nappaamani päänsärkylääkkeet saivat   kirkkaan auringonpaisteen provosoiman päänsäryn taittumaan.

Punajuurimehu ja kofeiini suhisivat verenkiertoon ja hermostoon, kun astuimme Imatran urheiluhallin saliin. Tuntui ja kuulosti samalta kuin  synnytyslaitokselle tullessa.
  
Lämmittelin rauhallisesti kevyellä sykkeellä 10 minuuttia. Loppuun 5 * 10 sekunnin all-in riuhtaisu minuutin palautuksella (Pubmed: The effect of an intermittent, high-intensity warm-up). Olo rauhoittui, kun näin mittarissa toistuvasti lukemat 1:16.  Kymmenen minuuttia starttiin, kävin kolmesti vessassa.

Vaimo seisoi aivan soutulaitteen takana. Lapset edessä ylhäällä tasanteella.  Vieressä Keravan Urheilijoiden Jarno ja Vesa ja vähän kauempana Hämeenlinnan Jaakko Nevalainen ja Turun Heikki Vierelä, joiden kanssa on vaihdettu soutukuulumisia viimeisen parin kuukauden aikana.  Vain 47 kovaa vetoa, ajattelin. Täysiä!

"Attention, Row!"
1. veto,  hyvä startti, mittari hyppäsi  heti lukemaan 1:35.

2. veto. 1:25, tänään lähtee!

3. 1:16, enää ei jännitä. Ei tarvi ajatella mitään.

4. 1:15, "Hyvä Jussi!", ääni on vaimon. Hengitä.

5. 1:17, nitrot alkavat loppua. Vielä yksi veto ATP-CP energiat on käytetty.

6. 1:18, nyt pidä tahti.

7. 1:19, seuraavat 50 anaerobista sekunttia ovat tärkeät. Pyruvaatti-laktaatti -konversio kyllä tuottaa riittävät tehot. Ne on vain ladattava
oikeaoppisesti soutimen kahvaan.

8. 1:20, vaivun transsiin. Annan laktaattien kertyä. Identtisiä vetoja. 

16.1:21, "Hyvä Jussi!!"

20. 1:25, Herätys!  Out of energy!! Laktaatin  määrä on saavuttanut kriittisen tason.

21. 1:26, "Puolimatka!!!" Cobra-Käsi Lehtonen huutaa aivan korvani takana

22. 1:22, adrenaliini-ryöppy, uusi vaihde.

28. 1:23, "Kaks sataa, kaks sataa!"

30. 1:28, "Paina! Paina!!"

32. 1:26, "Kaikki Peliin!!"

33. 1:25, "Paina!!"

35. 1:26, "Hyvä Jussi!!"...soutukone hyppii.

36. 1:27, "Loppuun asti!"

38. 1:25, "Paina!"

39. 1:27, "Paina!", apua, törmäänkö Vesaan

40. 1:26, "Tahtia!" 

41. 1:28, "Tahtiin!"

42. 1:26, "Loppuun!"

43. 1:25, "Paina!!"

44. 1:27, "Paina!!"

45. 1:27, "Paina!!"

46. 1:26, "Paina!!"

47. 1:27, "Hyvä!!!!!!!!!!!!"

1:23,1.  Kiitos!






Miehet 40+ 3. Jukka Mertanen, Jarmo Siljamäki,
2. Läskimaija, 1. Heikki Vierelä

Matkaa Eero Häyrysen Miehet 40+ SE-tulokseen 1:18,10 on vielä viisi sekuntia.

2 kommenttia:

  1. Luulin ensin että hiivut kuin minä suorituksissani mutta nuohan eivät olleetkaan 500 metrin ennusteaikoja vaan sen hetkistä vauhtia :D Eli loistava suoritus. 1.3 sekuntia on valtava kohennus näin lyhyellä rykäsyllä. Hyvä sinä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Oon kyllä tosi tyytyväinen ja aika ihmeissänikin oikeastaan että niin tasaisesti sekunnit on kadonneet. Kaikkiaan vajaat 9 sekunttia on jo marraskuun ajasta pois. Tarkoitus on jatkaa 500m-projektia, viikkotestejä ja voimailua edelleen niin kauas kevääseen kunnes tulee peräkkäin kolme kehityksetöntä viikkoa. Sitten viimeistään keskityn vähän enemmän juoksuun ja pyöräilyyn :)

      Poista