torstai 2. lokakuuta 2014

Minusta tuli Obelix: minä ja Biotta-punajuurimehu.

Syyskuun 2. päivä klo 15:25:17 kirjoitin Biotta-punajuurimehua maahantuovan  A.Vogel-yhtiön Suomen toimitusjohtajalle Pirjo Rantaselle sähköpostin otsikolla:

Subject: Biotta-punajuurimehu on salainen aseeni

Tämä on tarina siitä, mikä johti sähköpostin kirjoittamiseen ja mitä sitten tapahtui.

Salainen intohimoni on jo vuosia ollut PubMed-tutkimustietokanta.  Monet surffailevat iltaisin nettiauto.com:ia, huuto.net:iä tai keskustelufoorumeita. Minulle vastaava paikka on PubMed-tietokanta. "US National Library of Medicine National Institutes of Health PubMed comprises more than 24 million citations for biomedical literature from MEDLINE, life science journals, and online books"

Olen lukenut tuhansia tutkimustuloksia. Erityinen mielenkiintoni kohdistuu avainsanoihin "endurance", "excercise", "tolerance" ja "performance".

Eilen luin, että polarisoitu harjoittelu (high volume, HIIT,  threshold-harjoittelun yhdistelmä) tuottaa parhaat tulokset. Toissapäivänä opin, että kestävyysuintia harrastavan albiinorotan sperma ja testosteronitaso pysyvät parempina, jos se syö C-vitamiinia.  

Vuonna 2011 ennen ensimmäistä maratonia  minua jännitti kuin pientä albiinorottaa. Amsterdamin maraton oli siihen asti pisin hyppy tuntemattomaan. Miten selviän. Jaksanko. Uskallanko? Uskonko selviäväni?

Voimat riittivät.  Niitä jäi ylikin niin paljon, että siitä alkoi perinteeksi muodostunut loppukirirituaali. Pongaa oheiselta videolta höyryjuna. Lue Amsterdamin reissusta lisää täältä.

Kotona mietin, mitä olin tehnyt. Mitä olin tehnyt oikein? Monta asiaa.   Ennen Amsterdamin maratonia  törmäsin myös punajuureen PubMedissä. Ajattelin, että tämäpä on sopivan höpsöä.  Join punajuurimehua  tankkauksen yhteydessä, ja vielä hotellilta lähtiessä nappasin viimeisen pullollisen. Ennen starttia bajamassa huomasin virtsani muuttuneen punaiseksi.

Näin löysin taikajuomani.

Punajuurihuulet, Nastola 2012
Punajuurimehu ja minä. Taikajuoma ja Obelix.

Punajuurihuulet Nastolan triathlon täysmatkalla 2012, 2013 ja 2014, ja 2012-2014 Finntriathlon Joroisilla, Gran Canarian vuorilla, Skotlannin nummilla, Ergomaratonilla 2012,  2013 ja 2014, USA:n helteisellä itärannikolla IRONMAN EagleMan 70.3:ssa.

Kun meno käy kovaksi, huuleni ovat punaiset.

Minulle on vuosien mittaan muotoutunut rituaali,  joka valmistaa minut tulevaan koitokseen. Se alkaa normaaliin tapaan tankkauksella kisaa edeltävällä viikolla, treenien muuttumisella kevyemmäksi, ja henkiselläkin latautumisella. Päivät kuluvat. 

Lopulta tunti ennen starttia juon pullollisen punajuurimehua. Kun pilli soi, laukaus kajahtaa ja lähtökäsky huudetaan, olen valmis.

Tutkimustulokset osoittavat poikkeuksellisen yksimielisesti punajuurimehun hyödyt kestävyysliikunnassa. Ymmärrän, että tämä on poikkeuksellista siksi, että taustalla ei ole  tutkimuksia masinoivaa ja rahoittavaa lääkefirmaa.  Silti asia on minulle enemmän henkinen kuin fyysinen.

Kävin vierailulla A. Vogelin Keravan konttorilla, ja sain lounaan lisäksi mukaani osapuilleen Obelixin taikajuomasammiollisen punajuurimehua.

Punajuurimehu on taikajuomani.

Muutamia PubMed-harrastukseni löydöksiä:
  • Punajuurimehu tehostaa kansainvälisen tason kilpamelojia: Beetroot Juice Improves on-Water 500 m Time-Trial Performance, and Laboratory-Based Paddling Economy in National and International-Level Kayak Athletes. //  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25202886
  • Punajuurimehu nostaa harjoituksensietoa: Beetroot juice supplementation speeds O2 uptake kinetics and improves exercise tolerance during severe-intensity exercise initiated from an elevated metabolic rate. // http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24089377
    Punajuurihuulet, Eagleman IRONMAN 70.3 2014
  • Mestari-uimarit menevät kovempaa punajuurimehulla: results of the present study provide evidence that beetroot juice supplementation may positively affect performance of trained master swimmers http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3942720/
  • Punajuurimehu alentaa suorituksen aikaista hapenkulutusta: Beetroot juice and exercise: pharmacodynamic and dose-response relationships. Reduced the steady-state oxygen (O2) uptake during moderate-intensity exercise by 1.7% (P = 0.06) and 3.0% (P < 0.05), http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23640589
  • Punajuurimehu alentaa verenpainetta: effect of beetroot juice on lowering blood pressure in free-living, disease-free adults: a randomized, placebo-controlled trial. CONCLUSIONS:Beetroot juice will lower BP in men when consumed as part of a normal diet in free-living healthy adults. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23231777 

6 kommenttia:

  1. Onnea yhteistyökumppanuudesta! Punajuurimehusta oli muuten puhe joskus Mallorcalla illallispöydässä kun kuuntelin isojen pyöräilijäpoikien juttuja. Ainakin yksi (nyt en puhu Paavosta) tuntui tähän kovasti uskovan ja oli kuulemma joskus saanut doping testissä kysyviä katseita annettuaan punaisen näytteen. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehee. Puna-efekti on aluksi kyllä hyvinkin shokeeraava. Mutta, vähintään yhtä shokeeratuilta näytti joku kun 2012 menin Nastolan miesten vessaan huulet riemukkaan punaisina. Sittemmin juomatekniikkani ja ajoitukseni on parantunut. :)

      Poista
  2. Mielenkiintoista! Luulen, että punajuurimehu menee testiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kokeilla! Ehkä ekalla kerralla kannattaa kokeilla ihan tavallisen harjoituksen yhteydessä, vaikkapa lähellä kotia. Minulla on käsitys, että joillain ihmisillä on herkempi maha kuin mulla. :)

      Olen noudattanut vähän kahta eri metodia riippuen siitä, miltä tuntuu ja vähän siitäkin että miten haastavanoloinen tapahtuma on tulossa. Jos on tulossa jotain suht normaalia, niin olen saattanut kietaista vain sen yhden pullon juuri ennen tapahtumaa. Mutta esim. ennen Nastolan täysmatkaa olen ottanut punajuuret mukaan 3-4 päivää ennen tapahtumaa tankkausvaiheessa. Siitä saa sopivasti lisähiilarishotin myös. Pullo tai kaksi päivässä. Aineenvaihdunta ainakin roilottaa. Ja sitten viiimeinen ennen starttia. Punajuurihymystä sitten tunnistaa lähdössä! :)

      Poista
  3. Pitääkin laittaa lounaspöytään punajuurta. Vai pitääkö olla nimenomaan mehua? Ei siis sitä säilöntälientä? Apua. Vai siis Vogelia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kannattaa! Ei varmaan tartte olla välttis mehua, mutta "riittäviin" määriin pääsee mehun kanssa paljon helpommin, nimim. joskus 15 punajuurta keitellyt ja syönyt. ;) Mutta varmaankin esimerkiksi tuon jatkuvan verenpainealennusvaikutuksen kannalta on hyvä vähän napsia punajuurta myös kiinteässä muodossa aina kun pystyy! :)

      Poista